از جمله مطالبی که به اشتباه نوشته شده است

 

در مورد زیارت عاشورا

 

در متن زیارت عاشورا، فقره‏اى است که چنین خوانده مى‏شود: «اللّهم العن العصابة التى جاهدت الحسین.»29

ولادت امام حسین ، حضرت عباس ، امام سجاد علیهم السلام

 

پیداست که در این عبارت تحریفى روى داده است و صورت صحیح عبارت باید یکى از دو شکل زیر باشد:

1 . «اللهم العن العصابة التى حاربت الحسین(ع)».

 

2. «اللهم العن العصابة التى جاحدت31 الحسین(ع)»32 زیرا احتمال دارد راوى زیارت و یا دیگران، هنگام شنیدن یا نوشتن و استنساخ کردن، دچار اشتباه شده باشند و عبارت صحیح «جاحدت» را به غلط «جاهدت» شنیده یا نوشته باشند.

اما احتمال بیشتر و نزدیک به واقع، همان صورت اول یعنى«حاربت» است که در روایت کامل الزیارات آمده است. کتاب شریف کامل الزیارات، نوشته فقیه و محدّث جلیل‏القدر، ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه (متوفاى 367ق)، علاوه بر اینکه کتابى بسیار معتبر و مستند و مورد عنایت ویژه علماى شیعى است، قدیمى‏ترین کتابى است که متن زیارت عاشورا را آورده است. و نویسنده آن از همه نویسندگانى که متن مورد بحث را به صورت «جاهدت» نوشته‏اند، به زمان صدور روایت نزدیک‏تر بوده است

با توجه به مفهوم و معناى هر دو کلمه («حاربت» و «جاهدت)» نیز معلوم مى‏شود که حق، همان عبارتِ «حاربت» است و «جاهدت» به هیچ وجه نمى‏تواند صحیح باشد ؛ چرا که جنایتهاى دشمنان امام حسین(ع) را هرگز نمى‏توان جهاد خواند و گفت که: «خدایا، آنها را که با امام حسین(ع) جهاد کردند لعنت کُن!»

بى‏تردید جنایت آنان محاربه بود و جانیان عاشورا نیز محارب با خدا و رسول خدا(ص) و سید الشهدأ(ع) بودند. با دقت در عبارتهاى متن خودِ زیارت عاشورا نیز همین معنا ـ یعنى «حاربت» ـ دیده مى‏شود : «انّى سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم».

/ 0 نظر / 35 بازدید